Van Windhoek naar Sossusvlei

12 maart 2017 - Sossusvlei, Namibië

's Ochtends op tijd vertrokken voor de eerste lange etappe; zo'n 400 km waarvan 29 km geasfalteerd. Het is natuurlijk ook altijd even wennen aan het links rijden.... Die onverharde wegen varieren van rechte gravel road, tot kronkelpaadjes in de bergen. Voor de familieleden van Bas: van omlaag bij Baffo (vaak), tot omhoog naar Campo Salice (soms) :p. Eindeloze wegen, heel verlaten met slechts af en toe een tegenligger. We maken gebruik van de GPS en de kaart die we hebben, en als ze elkaar tegenspreken ons gezond verstand.  Het passeren van de Remhoogte Pas is erg mooi, en goed werk voor onze Toyota Fortuner 4x4.

Gemiddeld leggen we maar 60 km/hr af, en onze magen beginnen te knagen. Ik had gelezen over een Nederlander, van der Lee, die zijn baan als filmproducent had opgezegd omdat hij wegwilde uit het jachtig westers bestaan. Hij had zijn plekje gevonden in een van de meest afgelegen plekken van Namibie, toepasselijk Solitaire geheten, en daar later weer een bestseller over geschreven. Hij was hij een eetcafe begonnen, met een Duitse bakkerij nu beroemd om zijn Apfelstrudel.  Ook de dame van de Travel Agency in Windhoek verklaarde dat de 'Apfelstrudel van Solitaire' de reis zeker waard was. De kilometers verstrijken, maar Solitaire lijkt maar niet dichterbij te komen. We hebben echt honger, en het gesprek in de auto gaat alleen nog maar over Apfelstrudel, maar misschien is het wel op? Of gewoon niet te vreten? De Apfelstrudel neemt mythische proporties aan.

Solitaire is eigenlijk een winkel, een benzinestation en een Duitse bakkerij genaamd van der Lee. Aan de balie staat een zeer Namibisch, en absoluut on-Duits uitziende jongeman. ' Zwei apfelstrudel bitte? ' zeg ik met wat aarzeling. Hij snijdt meteen twee grote warme stukken af, en we genieten ervan op het terras. Nog een uurtje schudden en shaken over de gravel road en dan zijn we in Little Kulala Lodge, ons verblijf voor twee nachten. We worden direct uitgenodigd voor een sundown trip naar een uitkijkpost. Na een kwartier rijden komen we op een ' Lion King'  podium . Onze gids, Anton, is meteen bezig met tafelkleedje, poetsen van wijnglazen, en een gekoelde Chablis. Samen met de andere gasten, 3 jongedames uit Belgie, proosten we op de zonsondergang, op Namibie en de mooie dingen van het leven.